50 huurders bereiden met de SP acties tegen huurverhoging voor

5 juni 2020

50 huurders bereiden met de SP acties tegen huurverhoging voor

Foto: SP

Tijdens een eerste digitale bijeenkomst heeft de SP met 50 Groningse huurders actieplannen tegen de huurverhoging gemaakt. De huurders komen in actie tegen de jaarlijkse huurverhoging omdat vele huurders aangeven deze niet meer te kunnen betalen.

Een belangrijk onderdeel van de actieplannen bevat het voorbereiden van de volgende digitale bijeenkomst op dinsdag 9 juni om 19.30 uur. Hier zullen huurders bij wethouder Van der Schaaf ervoor pleiten om van de huurverhoging af te zien. De dag erna wordt het initiatiefvoorstel “0% is genoeg” van de SP en de PvdD in de raadscommissie besproken.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Voor een eerste digitale bijeenkomst was de opkomst goed. Dinsdag zullen we met meer zijn. De jaarlijkse huurverhoging treft huurders hard en brengt hun bestaanszekerheid in gevaar.”

Tot nu toe spreken de meeste Groningse politieke partijen zich niet uit tegen de huurverhogingen. De georganiseerde huurders zullen de komende weken door middel van acties een beroep doen op deze partijen.
Huurder Jolanda Raspe: ”Per 1 juli verhoogd corporatie De Huismeesters mijn huur met 5,1%. Dit betekent dat ik per maand 28,00 euro meer huur moet betalen. Ik wil dat de wethouder en gemeenteraad tekst en uitleg geven over hoe ik straks nog rond moet komen.”

In de Eerste Kamer is een motie van de SP aangenomen om de huren te bevriezen. Minister Ollongren van Wonen weigert deze motie tot nu toe uit te voeren. Dijk: “Nu moet de Groningse politiek met de Groninger corporaties het goede voorbeeld geven. Door de huren te bevriezen en door tegelijk met huurders druk op de minister uit te oefenen.”