SP: “Coalitie kan uitgestoken hand oppositie aannemen en hondenbelasting afschaffen”

19 juni 2021

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk roept coalitiepartijen GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie op om bij de oppositie aan te sluiten en de hondenbelasting af te schaffen. In november vroeg de gemeenteraad aan het college van burgemeester en wethouders om verschillende scenario’s uit te werken voor het afschaffen van de hondenbelasting.

Oppositiepartijen SP, VVD, PvdD, CDA en 100% Groningen hebben aangegeven dat zij de hondenbelasting wel willen afschaffen en als dekking de onroerendezaakbelasting (OZB) een klein beetje te verhogen. Volgens de SP is het tijd dat de coalitie de oppositie en hondenbezitters tegemoet komt en de hondenbelasting afschaft.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Er is geen politieke partij meer te vinden die de hondenbelasting rechtvaardig vindt. Laten we de middeleeuwse hondenbelasting, ingevoerd als maatregel tegen wilde honden en als belasting op hondekarren, na een jarenlange discussie afschaffen.”

De SP hekelt de twijfelachtige houding van met name D66 en ChristenUnie.

“Zij komen alleen met een onderzoek naar een beperkte afschaffing voor bewoners van de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren. Daarmee schaf je de ene onrechtvaardige regeling af om een andere onrechtvaardige regeling in te voeren.” Aldus Dijk.

Komende weken werken oppositiepartijen aan een voorstel voor het volledig afschaffen van de hondenbelasting om GroenLinks, D66 en ChristenUnie hierin mee te krijgen.

Dijk: “De druk van de ‘Actiegroep hondenbelasting weg ermee!’ heeft effect gehad. Wij roepen hondenbezitters op de druk op de gemeenteraad de komende weken verder op te voeren om de afschaffing van de hondenbelasting dichterbij te brengen.”