Bewoners Hoogkerk dwingen respect af bij gemeenteraad en zorgen voor actie

10 oktober 2021

Bewoners Hoogkerk dwingen respect af bij gemeenteraad en zorgen voor actie

Foto: SP

Op initiatief van de SP is woensdagavond in de gemeenteraad gesproken over kwesties die spelen in het westelijk deel van de gemeente.

SP-raadslid Wim Koks:

"Dat zijn onder andere de jarenlange klachten van omwonenden over de stank van Icopal en de toenemende zorgen over de gezondheidsrisico’s van de gevaarlijke stoffen die door de schoorsteen de lucht in gaan. Schadelijk voor Vierverlaten, Hoogkerk, De Poffert en Gravenburg maar ook voor de werkers van Icopal; De niet aflatende overlast die puinbrekerij Scheffer en containerverhuur Van der Veen veroorzaken voor bewoners van de Roderwolderdijk."

"Maar ook de verkeersonveilige situatie aan het Hoendiep naar De Poffert op een smalle weg waar hard gereden wordt, een sluipweg voor de A7 en zonder fietspaden waar dagelijks grote aantallen schoolkinderen en forenzenverkeer overheen gaan. En tenslotte: vervuilde plekken her en der in dat deel van de gemeente als erfenis van de oude gemeente Hoogkerk." Aldus Koks.

Verschillende bewoners hebben ingesproken en op indringende wijze de situatie rond Icopal, Scheffer en Van der Veen aan de orde gesteld. De hele raad was onder de indruk. Na jarenlang afhouden hebben nu de wethouders concrete toezeggingen gedaan.

Op korte termijn wordt actie ondernomen naar de vervuilende bedrijven, voor het Hoendiep en de vervuilende terreinen komt voor de zomer een aanpak. De SP is tevreden over de toezeggingen maar blijft scherp toezien op de nakoming van de toezeggingen.

Door jarenlang aanhouden van omwonenden gaat er nu eindelijk wat gebeuren!

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl