Geen nieuwe logiesbelasting vanwege niet willen meewerken Booking.com

23 november 2021

Geen nieuwe logiesbelasting vanwege niet willen meewerken Booking.com

De SP is het niet eens met het voorstel van het gemeentebestuur om eerder besloten belastingtarieven voor overnachtingen niet in te voeren. De nieuwe logiesbelasting zou eerst hoger worden voor duurdere overnachtingen.

Volgens de D66-wethouder Benjamins zijn de voorgestelde tarieven in drie categorieën niet te hanteren, omdat het doorberekenen van de belastingen in de totaalprijs voor overnachtingen niet mogelijk zou zijn.

Hotels en B&B’s zijn voor ongeveer de helft van hun omzet afhankelijk van grote websites als Booking.com. Deze beweren de tarieven niet in hun prijzen te kunnen verwerken. Volgens de SP is het geen kwestie van niet kunnen, maar van niet willen.

SP-raadslid Bob de Greef:

‘Hier toont het college onder leiding van D66 haar ware gezicht. Bij bedrijven zoals Booking.com is het: “U vraagt, wij draaien”. Of erger nog: “U vraagt, wij buigen.” Hadden de inwoners van Groningen maar zoveel invloed en zeggenschap op het beleid van dit gemeentebestuur.’

De Greef vindt de opstelling van het gemeentebestuur niet uit te leggen: ‘Door sites als Booking.com is onze hotelsector zo ingericht dat er dagelijks op elke euro geconcurreerd wordt. Dáár hebben onze hotels last van. Hiermee wordt continu de keel dichtgeknepen van de mensen die hotels draaiende houden, waarvan velen werken met lonen onder de 14 euro per uur. Dus gemeentebestuur: het is tijd om de juiste belangen te gaan dienen. Die van de werknemers en lokale bedrijven en dus niet die van Booking.com’

Morgen wordt het voorstel besproken tijdens de raadsvergadering.

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl