SP wil gemeentelijk fonds voor woningisolatie

2 november 2021

SP wil gemeentelijk fonds voor woningisolatie

De SP wil dat de gemeente een fonds opricht voor het isoleren van meer woningen. Dit fonds is bedoeld voor Groningers die zelf geen middelen hebben om hun huis energiezuinig te maken en om het isoleren van corporatiewoningen te versnellen.

De SP stelt voor om dit fonds te financieren van geld dat overblijft uit de begroting van 2021.

SP-raadslid Wim Koks:

'Het college van burgemeester en wethouders verwacht dat er bijna 27 miljoen euro niet wordt uitgegeven dit jaar. Wij willen dat dit overgebleven geld voor een deel wordt ingezet om huishoudens te helpen waar nu geen ruimte is om te investeren in goede isolatie en dus een lagere energierekening.'

Dat is volgens Koks hard nodig: 'De hoge gasprijzen brengen hoge kosten met zich mee. Met name voor mensen met slecht geïsoleerde huizen en een bescheiden inkomen veroorzaakt dit problemen. Wij willen dat de gemeente met een fonds deze mensen gaat ondersteunen.'

Volgens een rapport van het Sociaal Planbureau Groningen vallen nu veel woningeigenaren met bescheiden inkomens buiten de boot omdat de huidige subsidies met name gericht zijn op het zetten van grote stappen. Dit houdt in: minimale oppervlakte-eisen voor isolatie en meerdere maatregelen in één jaar om in aanmerking te komen voor subsidie. Volgens het planbureau is dat voor mensen met een kleine beurs vaak niet haalbaar.

De SP zal dit voorstel volgende week indienen bij de raadsvergadering over de nieuwe gemeentebegroting. Aanstaande woensdag legt zij het voorstel eerst ter bespreking voor aan andere politieke partijen.

Koks: “Andere partijen geven vaak aan dat zijn de toenemende energiearmoede een probleem vinden. Wij stellen nu voor om stappen te maken om dit probleem op te lossen.”

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl