SP wil dat gemeente zorgtaken van MartiniZorg overneemt

1 februari 2022

SP wil dat gemeente zorgtaken van MartiniZorg overneemt

Foto: rawpixel / pixabay.com

De gemeenteraadsfractie van de SP vindt dat de gemeente de taken van het failliete MartiniZorg moet overnemen. Volgens de SP betaalde de gemeente al zelf voor deze zorgtaken en tonen de ontstane problemen aan dat de gemeente dit beter ook zelf kan uitvoeren.

De SP wil dat de gemeente de taken bij WIJ Groningen onderbrengt. Zo worden perverse marktprikkels zoals winst en concurrentie voorkomen en komt het verlenen van goede zorg aan mensen centraal te staan. Daarnaast krijgen werknemers hierdoor meer zekerheid.

SP-raadslid Wim Koks:

“De ellende bij MartiniZorg is veroorzaakt door zorgbestuurders die winst maken belangrijker vinden dan goede zorg verlenen. Cliënten en werknemers zijn hiervan de dupe geworden. Dat moeten we in de toekomst voorkomen.”

De SP wil de taken onderbrengen bij WIJ Groningen om rust en zekerheid te bieden aan de werknemers en cliënten.

“Nu weer met een andere marktpartij in zee gaan biedt geen enkele garantie voor een betere toekomst. We moeten de markt uit de zorg slopen en werknemers en cliënten meer zeggenschap geven.” Aldus Wim Koks.

Naast het onderbrengen van de zorgtaken bij WIJ Groningen, vindt de SP dat het college van burgemeester en wethouders alles op alles moet zetten om de gemaakte winsten bij MartiniZorg, en moederbedrijf ZorgZaak, terug te claimen.

Koks: “Start samen met de werknemers en cliënten een rechtszaak. Deze bedrijven hebben de afgelopen jaren miljoenen winst gemaakt ten koste van werknemers, cliënten en samenleving, zonder hierbij fatsoenlijke zorg te leveren. Dit mag niet ongestraft blijven.”

De partij hoopt ook dat de gemeente gedupeerde cliënten juridisch wil bijstaan. Met name omdat de meeste cliënten weinig inkomen en vermogen hebben en de gang naar de rechter voor hen onbetaalbaar is.

Gisteren ging de SP bij MartiniZorg langs om de mensen daar een hart onder de riem te steken. Daar spraken zij met toegewijde zorgverleners en boze bewoners. SP-afdelingsvoorzitter Hans de Waard: "De komende tijd moet de onderste steen boven komen van het faillissement van MartiniZorg. Om graaipraktijken bij zorgaanbieders in de toekomst te voorkomen moet de markt uit de zorg gesloopt worden. Want wat niet failliet mag gaan, hoort niet op de markt thuis."

Reageren? Graag!
Mail naar fractiegroningen@sp.nl