SP-leden stemmen voor coalitiedeelname in Groningen

24 juni 2022

SP-leden stemmen voor coalitiedeelname in Groningen

Foto: SP

De leden van SP Groningen hebben donderdagavond ingestemd met het coalitieakkoord “Het begint in Groningen”. De SP vormt samen met GroenLinks, PvdA, PvdD en ChristenUnie een coalitie voor het gemeentebestuur.

In het akkoord wordt fors geïnvesteerd in armoedebestrijding, werk, woningen en in de noordelijke wijken (en de Wijert). Centraal in het akkoord staat het stoppen van de uitverkoop en marktwerking van publieke taken en voorzieningen zoals volkshuisvesting, onderwijs, zorg en energie.

Zo kan volgens het akkoord de zeggenschap van inwoners vergroot en de ongelijkheid verkleind worden. Alle aanwezig SP-leden stemden voor deelname aan deze coalitie met dit akkoord.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk:

“Hier in Groningen beginnen we met het opbouwen van collectieve voorzieningen en breken we met de gedachte dat de markt de oplossing is voor problemen. Hier in Groningen kiezen we voor georganiseerde solidariteit en het bestrijden van tweedeling en ongelijkheid.”

Als wethouderskandidaat schuift de SP Eelco Eikenaar naar voren.

Dijk: “Ik ben trots dat al onze leden met zelfvertrouwen en strijdbaarheid dit akkoord en Eelco als kandidaat steunen. Nu moeten we samen resultaten gaan boeken. Aan de slag dus!”

Ook werd tijdens de ledenvergadering een nieuw bestuur gekozen en een jaarplan vastgesteld.

“Nu is het aan de SP om het verschil te maken met alle mensen in de gemeente die durven te knokken voor meer en betere volkshuisvesting, flinke verbetering van het leven in onze wijken, buurten en dorpen en goede zorg voor iedereen die dat nodig heeft.” vindt nieuwgekozen afdelingsvoorzitter Bob de Greef. “Sluit je daarom aan bij de SP, zodat we nog meer noodzakelijke veranderingen teweeg kunnen brengen.”

In het vastgestelde jaarplan staat dat de SP de komende jaren wil groeien, mensen in de Groningen gaat organiseren en een stem gaat laten hebben in politieke besluiten.

Reageren? Graag!
Mail naar groningen@sp.nl