SP start campagne “Kosten omlaag” aan de deuren in Vinkhuizen

2 juli 2022

SP start campagne “Kosten omlaag” aan de deuren in Vinkhuizen

Foto: SP

Deze zaterdag ging de SP in Vinkhuizen deur aan deur in gesprek over de stijgende kosten van levensonderhoud. De SP trapte hiermee haar campagne “Kosten Omlaag” af. Steeds meer mensen hebben moeite om de rekeningen te betalen. De lonen, uitkeringen en AOW blijven al jaren achter. Dit terwijl de economie groeit, grote bedrijven enorme winsten maken. De SP wil dat er snel een noodplan komt voor lagere kosten.

Foto: SP

Bewoners in Vinkhuizen zien de boodschappen, de energie en de benzine flink duurder worden. “Een mevrouw zei dat ze nu haar spaargeld al besteedt aan de gestegen energierekening,” vertelt Bob de Greef, voorzitter van SP Groningen. “En dan moet de huurverhoging per 1 juli nog komen. Dat is niet lang houdbaar.” Niet alleen in Groningen, maar op 50 plekken in het land ging de SP de straat op.

Foto: SP

Het noodplan van de SP bestaat uit vijf punten. De BTW op boodschappen moet omlaag om de supermarkt weer betaalbaarder te maken. De energierekening moet nu direct omlaag door tijdelijk de belasting op gas (in de eerste schijf voor huishoudens) naar nul te brengen. De accijns op diesel en benzine moeten omlaag. De huur moet bevroren worden en het eigen risico in de zorg moet afgeschaft worden. De SP wil dit betalen door een hogere winstbelasting voor grote bedrijven en oliebedrijven.