SP wethouder Eelco Eikenaar over nieuwe aanpak armoede bestrijding

31 mei 2023

SP wethouder Eelco Eikenaar over nieuwe aanpak armoede bestrijding

Foto: Eelco Eikenaar

Recentelijk heeft SP wethouder Eelco Eikenaar een intervieuw gegeven bij Dagblad van het Noorden. Hierin legt hij het nieuwe plan van de gemeente Groningen uit over het bestrijden van armoede. Ook reflecteerd hij over de bestaande aanpak. 'Ik erger me aan de hoepeltjes waar mensen in armoede doorheen moeten springen'.

Eikenaar vindt dat de gemeente niet een wantrouwende hindermacht moet zijn, maar een partij die dingen mogelijk maakt. daarbij zegt hij graag de randen van de regelgeving op te willen zoeken. 'Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemand recht heeft op een toeslag om de kinderen naar school te brengen. Maar misschien is dat gezin veel meer geholpen met een rijbewijs zodat vader de kinderen zelf kan brengen'.

De nieuwe aanpak zal een eind maken aan het "regeltjeswoud" waarin meningeen verdwaalt. 'Ik erger me aan de hoepeltjes waar mensen in armoede doorheen moeten springen. Het is een dagtaak om arm te zijn en bij allerlei instanties de euro's bij elkaar te halen.'

Lees de rest van het artikel hier: Armoede-wethouder Eelco Eikenaar: 'Ik erger me aan de hoepeltjes waar mensen in armoede doorheen moeten springen' - Dagblad van het Noorden (dvhn.nl)

Voor contact met Eelco Eikenaar kan gemaild worden naar: Secretariaat.wethoudereikenaar@groningen.nl, of het mailadres van de SP Groningen in de gemeenteraad: fractiegroningen@sp.nl