h

Gemengde gevoelens bij afblazen Zuiderzeelijn

7 april 2006

Gemengde gevoelens bij afblazen Zuiderzeelijn

Volgende week valt het besluit definitief, maar inmiddels is al zeker dat de Zuiderzeelijn, de nieuwe spoorlijn tussen Schiphol en Groningen, er niet komt. Het is winst dat het idee van een peperdure magneettrein daarmee volledig van de baan is, maar roept de vraag op hoe het Rijk wél gaat investeren in het openbaar vervoer naar en in het Noorden.

De magneetzweeftrein vreet stroom, is onbetaalbaar en zal geen deel gaan uitmaken van het reguliere openbaar vervoer. Dat zijn enkele van de redenen waarom de SP daar nooit in geloofd heeft. Maar we vinden wel dat het Rijk de toezeggingen moet nakomen om fors te investeren in de noordelijke infrastructuur. Dat zou kunnen door een ‘gewone’ spoorlijn aan te leggen, maar dat gaat nu ook niet door. We steken daarom niet de vlag uit over het kabinetsbesluit, maar eisen dat de ereschuld die de regering heeft door eerdere toezeggingen over een Zuiderzeelijn ingelost wordt. In ieder geval moet de spoorlijn Lelystad – Zwolle aangelegd worden, en moeten de spoorlijnen Zwolle – Groningen en Zwolle – Leeuwarden fors verbeterd worden. Dat scheelt al fors op de reistijd naar de Randstad. En verder moeten er met het geld dat het Rijk nu uitspaart andere knelpunten opgelost worden. Voor de regio Groningen – Assen zijn plannen om het openbaar vervoer fors te verbeteren, eventueel met een tramlijn (het Kolibri-project). Daarvoor moet Den Haag nu stevig over de brug komen.

U bent hier