Visies op Groningen
Veiligheid
Doeltreffend optreden, met volop aandacht voor de oorzaken
Onze samenleving is harder geworden. Door toenemend egoïsme, minder normbesef en groeiende ongelijkheid. Met grote woorden in de media proberen kabinetsleden zich voor te doen als 'crimefighters'. De praktijk bestaat echter vooral uit halfbakken maatregelen en het ontkennen van de werkelijkheid: inzetten op preventie is veel beter en goedkoper.
In de politiek worden simpele oplossingen vaak met grote stelligheid gepresenteerd voor heel ingewikkelde problemen. De SP gaat stevige maatregelen niet uit de weg: tegen asociaal en crimineel gedrag moet snel, consequent en doeltreffend worden opgetreden. Maar tegelijkertijd moet er volop aandacht zijn voor de oorzaken ervan.
Meer ongelijkheid en minder aandacht voor jongeren met problemen leiden tot meer criminaliteit. Investeren in (onder andere) goede jeugdzorg en resocialisatie van mensen die hun straf uitgezeten hebben en knokken tegen de groeiende inkomens- en vermogensverschillen zijn daarom belangrijk om de samenleving veiliger te maken.
Wij willen dat Groningen een van de veiligste steden van Nederland blijft en verlangen daarom de volgende inzet van de gemeente Groningen:
- Overlast moet sneller aangepakt worden. Bij problemen in de wijk gaan politie en buurtwerkers direct in gesprek met de overlastveroorzakers.
- Buurt- en wijkagenten vervullen een belangrijke taak. Ze moeten in de hele stad aanwezig en makkelijk te benaderen zijn. Hun werk moet niet in de knel gebracht worden door ze regelmatig in te zetten voor andere politietaken. Om de vinger aan de pols te kunnen houden moet de gemeenteraad jaarlijks de cijfers van de politie krijgen over de inzet van de wijkagenten.
- Het Meldpunt Zorg en Overlast is een laagdrempelige en belangrijke voorziening waar mensen hun klachten kunnen melden. Dit meldpunt moet blijven bestaan en eventueel verbeterd worden, zodat mensen er altijd terecht kunnen en te horen krijgen wat er met hun melding gebeurt.
- De gemeente moet samen met de woningcorporaties een plan van aanpak opstellen om bestaande huurwoningen te voorzien van veiligheidsbevorderende voorzieningen zoals dievenklauwen en inbraakwerende sloten.
- Het Advies- en Steunpunt Huiselijk Geweld is een belangrijke voorziening voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld of die in hun omgeving huiselijk geweld signaleren. De gemeente blijft deze organisatie voldoende subsidiëren. Er moeten voldoende opvangplekken zijn als thuis blijven niet mogelijk is.
- Veel ex-gedetineerden vinden moeilijk een plek in de samenleving. Zonder woonruimte, werk en inkomen en met kennissen met een criminele achtergrond is dit niet verwonderlijk. Het gemeentelijke project 'Nazorg aan Ex-gedetineerden' wordt daarom voortgezet.
- Opsporing en bestrijding van activiteiten van loverboys en allerlei vormen van vrouwenhandel en gedwongen prostitutie krijgen een grotere prioriteit van de politie.
- In een campagne over openbare orde moet de gemeente duidelijk maken waar de overheid op dit vlak wel en niet voor kan zorgen.
Preventief fouilleren en cameratoezicht
In de huidige situatie in Groningen is er geen enkele aanleiding om het instrument van preventief fouilleren in te zetten of het cameratoezicht uit te breiden.
Recent heeft de gemeenteraad de burgemeester de bevoegdheid gegeven een gebied tot veiligheidsrisicogebied aan te kunnen wijzen. Na die aanwijzing kan het middel van preventief fouilleren ingezet worden. De burgemeester heeft de bevoegdheid voor één jaar gekregen.
De SP-fractie stemde tegen, omdat het aan een onderbouwing ontbrak waarom preventief fouilleren op dit moment in de stad moet worden ingevoerd. De SP is er niet van overtuigd dat Groningen de afgelopen tien jaar dusdanig onveiliger is geworden dat dat de inzet van preventief fouilleren rechtvaardigt. Met de instrumenten die de politie nu al ter beschikking staan kan ook voor een veilig Groningen gezorgd worden. Bovendien kost één fouilleeractie 500 uur politie-inzet. Die uren kunnen niet op andere plekken in de stad ingezet worden.
Begin 2013 wilden de Groningse PvdA en VVD de handelingsruimte van de burgemeester vergroten door de huidige verordening op het cameratoezicht te verruimen, zodat camera's ook ingezet mogen worden voor de openbare ordeproblematiek die samenhangt met het gebruik van en de handel in verdovende middelen.
Met hun dadendrang geven PvdA en VVD inwoners van onze stad valse hoop door ze voor te houden dat door het ophangen van camera's alle drugsproblemen opgelost kunnen worden. Ze creëren echter schijnveiligheid. Ervaren criminelen en veelplegers laten zich niet door camera's weerhouden, maar verplaatsen hun handel naar locaties buiten bereik van de camera's. Daar zal vervolgens dezelfde overlast ontstaan, maar dan voor andere bewoners.
Momenteel wordt er opnieuw een voorstel voorbereid voor uitbreiding van de bevoegdheden van de burgemeester. De SP ziet liever dat drugsoverlast wordt aangepakt met een heel uitgebreid pakket aan (tijdelijke) maatregelen, bestaande uit extra toezichthouders en meer politie-inzet om hard op te kunnen treden en op grote schaal gebruik maken van verwijderingsbevelen, verblijfsverboden en het instellen van een samenscholingsverbod, met een flexibel interventieteam van de politie die drugsdealers intensief volgt en dealers en gebruikers wegjaagt.
Softdrugs
De gemeente blijft zich inzetten voor legalisering van de aanvoer van softdrugs naar de coffeeshops. Tegelijkertijd voert ze een actief ontmoedigingsbeleid voor het gebruik van softdrugs (onder andere met voorlichting op scholen) en handhaaft ze strenge overlasteisen voor coffeeshops.
Mosquito's
Er komt een verbod op het plaatsen van mosquito's: apparaten die met een hinderlijke pieptoon jongeren moeten wegjagen.