Visies op Groningen
Zuidelijke Ringweg
veel aandacht voor nadelige effecten in omliggende wijken
Met het schrappen van de plannen voor de aanleg van de Zuiderzeelijn, een treinverbinding tussen Schiphol en Groningen, heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld voor het aanpakken van belangrijke verkeersknelpunten in Noord-Nederland. Eén van die knelpunten is de Zuidelijke Ringweg, waar de doorstroming fors verbeterd kan worden.
In stedelijk gebied een snelweg ingrijpend op de schop nemen betekent verandering van vervoersstromen en dus extra verkeer met alle nadelen die daarbij horen in sommige buurten en straten. Dat geldt ook hier. Voor ons wat dat reden om alle mogelijkheden zorgvuldig tegen het licht te houden.
Daar kwam het voorstel dat nu verder uitgewerkt wordt, de dekselvariant, als beste uit. Die houdt een verdiepte ligging van de A7 in tussen het Julianaplein en de Europaweg met drie brede overkappingen en het volledig ongelijkvloers maken van het Julianaplein. Door overkappingen verdwijnt het verkeer op sommige stukken onder de grond waardoor er minder geluid- en luchtvervuiling plaatsvindt en de zuidelijke wijken met het aanleggen van een park (het Zuiderplantsoen), beter met elkaar verbonden worden.
Bij de verdere uitwerking van de plannen moet maximaal aandacht zijn voor de verkeersveiligheid en het tegengaan van sluipverkeer en geluidsoverlast. De milieu- en gezondheidseffecten moeten nauwlettend in gaten gehouden worden.
Met name het onderliggend wegennetwerk in de zuidelijke wijken (Helpman, Coendersborg, De Wijert en Corpus den Hoorn) en de geluidsbelasting van de westelijke wijken (Hoogkerk en Buitenhof) moeten hierbij de prioriteit krijgen. Zodat deze wijken leefbaar, veilig en bereikbaar blijven voor de bewoners.