Besturen

Organisatie, financiën
Landelijk

'Groter is beter', is de visie van het kabinet over gemeenten en provincies. Hebben ze nog steeds niets geleerd van de ervaringen bij scholen, zorginstellingen en woningcorporaties? Schaalvergroting in de publieke sector leidt tot een
managerscultuur, extra kosten en kille, onpersoonlijke instituten.

• De gemeente neemt zelf arbeidsgehandicapten in dienst en stelt als voorwaarde bij aanbestedingen en subsidies dat de partners waarmee ze in zee gaat, dat ook doen. Bij aanbestedingen worden ook afspraken gemaakt over het in dienst nemen van werkzoekenden.
  • Voor de gemeente heeft het in stand houden van sociale en maatschappelijke voorzieningen de hoogste prioriteit. Als het nodig is, is een OZB-verhoging daarvoor acceptabel. Voorzieningen overeind houden voor mensen en wijken die een steuntje nodig hebben, is immers een belangrijke vorm van solidariteit.
  • De wethouders krijgen naast de verantwoordelijkheid voor hun beleidsterreinen ook de verantwoordelijkheid voor een stadsdeel. Voor de inwoners, bedrijven en bewonersorganisaties van dat stadsdeel zijn zij onder andere het aanspreekpunt in situaties waarin verschillende onderdelen van de gemeentelijke organisatie langs elkaar heen werken.
  • De gemeente versobert de bestuurscultuur: er komen maximaal vijf wethouders, op de raadsondersteuning en de representatiekosten van het college wordt bezuinigd, de vergoedingen voor wethouders en raadsleden (die in Groningen nu op het maximum zitten) gaan omlaag.