De strijd in Groningen: wordt het liberaal of sociaal?

10 november 2021

De strijd in Groningen: wordt het liberaal of sociaal?

Foto: SP
Echte verandering is nodig. Daar gaan de raadsverkiezingen op 16 maart 2022 wat de SP betreft over. Over de herwaardering van de taken en de rol van de overheid. Over hoe mensen onderdeel zijn van en zeggenschap hebben over die overheid. Wij zijn optimistisch dat we die overheid met mensen kunnen bouwen. We zien dagelijks, in de buurten waar we actievoeren hoeveel bereidheid er is van mensen om zich in te zetten voor hun omgeving, voor het collectief.

Of het nou de aardbevingsgedupeerden van de Ommelanderstraat en de Blinkerdlaan zijn, of de huurders van schimmelwoningen aan het Seringehof. Of het nou de cruciale werkers zijn die in actie komen voor meer waardering, betere lonen en meer werkzekerheid. Of de mensen die onze gemeenteraad scherp houden rondom de Gerrit Krolbrug, de mensen die willen dat de overgang naar schone energie op een goede manier gaat, van EcoThesinge of de Lagelandpolder.

Maar die bewoners verdienen ook een gemeentebestuur dat die keuzes durft te maken. Daarom moeten we breken met de ideologie van vermarkting, concurrentie en het individualisme. Daar zit het fundamentele verschil tussen D66 en VVD aan de liberale kant, en de SP aan de andere kant. De strijd in Groningen zal gaan tussen liberaal of sociaal. De strijd in Groningen gaat tussen het individualisme of het collectief. De SP zal alles op alles zetten om de strijd voor het collectief en voor een sociaal Groningen te winnen.

SP-fractievoorzitter Jimmy Dijk

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.