Actie bewijst: héle Bloemenbuurt tegen sloop Randwoningen

28 februari 2006

Actie bewijst: héle Bloemenbuurt tegen sloop Randwoningen

‘Vrijwel iedereen tekent, en de boosheid is bij veel mensen erg groot’, dat is de conclusie na een avond handtekeningen ophalen tegen de sloop van de Randwoningen in de Oosterparkwijk.

De Randwoningen (Graspad, Meidoornpad, Lindenhof, Wingerdhoek en Heesterpoort) zijn meteen na de Eerste Wereldoorlog gebouwd om de beroerde woonomstandigheden van de arbeiders te verbeteren. Ze lagen toen in een weidse vlakte, als eerste stukje van de Oosterparkwijk. Samen met de ‘boerderijtjes’, waar ze omheen liggen en die Rijksmonument zijn, vormen ze een uniek en geweldig mooi stukje Oosterparkwijk. Enkele jaren geleden zijn zes randwoningen bij wijze van proef gerenoveerd. Die proef is geslaagd –renovatie is goed mogelijk—maar naar de mening van verhuurder Nijestee te duur. De woningstichting wil daarom nu de huizen slopen en vervangen door nieuwbouw. De SP is daar fel tegenstander van.
Een meerderheid van de gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken voor behoud en renovatie (alleen PvdA, ChristenUnie en VVD waren voor sloop), maar Nijestee lijkt zich daar niets van aan te willen trekken. Daarom heeft de SP een handtekeningenactie in de hele buurt opgezet. En die loopt fantastisch. Fractievoorzitter Rosita van Gijlswijk: ‘Gisteren hebben we op één avond 284 handtekeningen opgehaald. Bijna iedereen tekent, en veel mensen zijn echt laaiend op Nijestee. De komende dagen bellen we ook in de rest van de Bloemenbuurt aan. Daarna overleggen we met de Bewonerscommissie hoe we de actie verder gaan opzetten.’