Groningen@Work: minder afschrikken, meer begeleiden

14 september 2006

Groningen@Work: minder afschrikken, meer begeleiden

Woensdag besprak de raadscommissie Werk en Inkomen de uitbreiding van Groningen@work. Het college van B&W stelt voor Groningen@work uit te breiden tot veertig jaar. De SP-fractie was positief over de ontwikkeling die Groningen@work doormaakt, maar had nog wel enkele kritische vragen aan de wethouder.

Eelco Eikenaar uitte gisteren namens de SP zijn blijdschap over het feit dat Groningen@work steeds meer een project wordt waarbij het helpen van mensen aan een baan centraal staat. “Waar de SP altijd tegen is geweest is het beeld dat wordt geschept: mensen met een uitkering willen niet werken, daar zijn zij te lui voor. Wat ons betreft is het allereerst de arbeidsmarkt die bepaald of mensen aan het werk komen of niet. Dat ontslaat ons niet van de plicht om mensen zo goed mogelijk voor te bereiden op die arbeidsmarkt” aldus Eikenaar.

Vragen had de SP gisteren over de rol van het CWI. Er waren signalen ontvangen dat het CWI mensen probeert af te schrikken zich bij Groningen@work te melden door het als een straf af te schilderen. De SP vroeg de wethouder met het CWI te gaan praten om dit beeld weg te nemen, wethouder Verschuren zegde dat toe. Waar de SP-fractie zich ook zorgen over maakt is het percentage mensen dat niet instroomt in Groningen@work, geen uitkering krijgt maar ook geen nieuwe baan vind. Het is niet helemaal duidelijk wat er met die mensen gebeurd. De wethouder deelt die zorg en beloofde daar later op terug te komen.

“Ons beeld is dat Groningen@work op een positieve manier veranderd is” aldus Eelco Eikenaar. “Steeds meer is de insteek verschoven van afschrikking naar begeleiding. Het gordijnhaakjes in elkaar zetten heeft zogezegd een steeds minder grote rol gekregen en dat is goed. Waar eerst nog gesproken werd van het zo onaantrekkelijk mogelijk maken van de uit te voeren arbeid is dat nu verdwenen. Dat is ook te merken aan de deelnemers van Groningen@work die positief zijn over de aanpak.”