27 oktober thema-avond ‘kernenergie oplossing of probleem’

20 oktober 2006

27 oktober thema-avond ‘kernenergie oplossing of probleem’

De aarde warmt op en fossiele brandstoffen raken op terwijl onze behoefte aan energie steeds groter wordt. Het aantal energieslurpende apparaten in huishoudens is steeds groter en van energie besparen komt weinig terecht. Is kernenergie misschien de oplossing? Staatssecretaris Pieter van Geel van Milieu vind dat je kernenergie niet moet uitsluiten. Publicist Herman Damveld is dat niet met hem eens en stelt dat we naar andere oplossingen moeten zoeken. Daarover komt Damveld vrijdag 27 oktober op de thema-avond spreken.

‘De nucleaire optie kun je niet weggooien, als je op termijn 15 tot 30 procent minder CO2 mag uitstoten’ zei staatssecretaris van Geel deze zomer. Daarmee zette hij de deur naar de bouw van een nieuwe kerncentrale weer open. Die kerncentrale moet dan wel ‘minstens zo veilig zijn als de nieuwste centrale in Europa.’ Het afvalprobleem moet in de ogen van Van Geel geen struikelblok zijn. ‘Dus niet eisen dat het afvalprobleem definitief is opgelost of een bankgarantie voor de komende decennia’ zegt van Geel.

Is kernenergie dé manier om de uitstoot van CO2 te verminderen? Publicist Herman Damveld vindt van niet. Allereerst is ook ‘kernenergie niet CO2-vrij’ aldus Damveld ‘en dan is er nog altijd het probleem dat een deel van het kernafval miljoenen jaren gevaarlijk blijft.’ Veilig vind Damveld de Nederlandse kerncentrales ook al niet, in 1986 en 1987 ging het twee keer bijna mis in Borssele. Kortom: Damveld is van mening dat we naar andere oplossingen moeten zoeken.

Ben jij een voorstander van kernenergie? Weet je eigenlijk niet wat je van kernenergie moet vinden? Of ben je juist hartstochtelijk tegenstander van kernenergie? Kom dan vrijdag 27 oktober naar de thema-avond en ga de discussie met Damveld aan. Ter voorbereiding zou je een artikel uit de Tribune van juli 2005 kunnen lezen.

De thema-avond vindt plaats in Buurtcentrum Sint Jan, Nieuwe Sint Jansstraat 35. We beginnen om 20:00 uur, koffie en thee staat klaar.