Standaard huisbezoek afgeschaft

6 oktober 2006

Standaard huisbezoek afgeschaft

Woensdag werd er in de raadscommissie werk en inkomen gesproken over het afschaffen van het standaard huisbezoek. Dat standaard huisbezoek werd vorig jaar gestart door VVD-wethouder Schuiling en betekende dat iedere nieuwe bijstandsaanvrager een medewerker van de sociale dienst op bezoek kreeg. Die medewerker controleerde of de bijstandsaanvraag wel rechtmatig was. De SP heeft het standaardhuisbezoek altijd onwenselijk gevonden en is blij met het voorstel van wethouder Verschuren om ze af te schaffen.

Raadslid Eelco Eikenaar: “De SP-fractie is altijd tegen de standaard huisbezoeken geweest, omdat iedere nieuwe aanvrager bij voorbaat als een fraudeur werd gezien. De SP is niet tegen het bestrijden van bijstandsfraude, maar dat moet dan wel op een slimme manier gebeuren. Huisbezoeken kunnen daarbij een middel zijn, maar dat moet dan wel gericht zijn. Dat is niet door iedereen die een uitkering aanvraagt van ter voren te wantrouwen.”

Eelco Eikenaar

“Het standaardhuisbezoek blijkt ook nog eens ineffectief te zijn”, aldus Eikenaar. “Slechts in 37 van de bijna 900 huisbezoeken werden onrechtmatigheden geconstateerd. Die 37 gevallen kunnen ook bij de intake worden geconstateerd. En mocht het nodig zijn bij een doelgericht huisbezoek. Die doelgerichtheid spreekt de SP aan: breng een huisbezoek bij vermoeden van fraude. Bijstandsconsulenten zijn prima in staat om signalen van onrechtmatigheid op te vangen.”

Wat de SP het meest verheugde aan het voorstel was het feit dat er nu veel meer ruimte vrij komt om huisbezoeken te richten op zorg en reïntegratie. Eikenaar: “De insteek bij de huisbezoeken verandert, veel meer zal er aandacht worden besteed aan zorg en reïntegratie. Er wordt gekeken waar mensen behoefte aan hebben. Op die manier kunnen obstakels als bijvoorbeeld de behoefte aan kinderopvang zichtbaar worden.”

Opvallend was de brede steun die het voorstel kreeg. Eikenaar: “Zelfs de VVD ging akkoord met het afschaffen van de standaardhuisbezoeken die gestart waren door hun eigen wethouder Schuiling. De VVD vond het beleid van de eigen wethouder blijkbaar weinig succesvol. Daar ben ik helemaal mee eens en ik ben blij dat ook de VVD-fractie tot dit inzicht is gekomen”.