SP scoort goed in Groningen

24 november 2006

SP scoort goed in Groningen

De SP heeft ook in Groningen een geweldig resultaat geboekt bij de tweede kamer verkiezingen. Met 25.371 stemmen behaalt de SP ruim 21 procent van de stemmen, dat is het beste resultaat in Groningen ooit. De SP krijgt ook haar eerste Groninger kamerlid, Rosita van Gijlswijk. Zij staat nummer 21 op de lijst en vertrekt naar Den Haag nu de SP 26 zetels heeft behaald.

Met 21,5 procent scoort de SP goed in Groningen

De SP versterkt haar positie als tweede partij van de Stad. In vergelijking met de vorige Tweede Kamer verkiezingen is er sprake van een verdubbeling van de SP. Zou er sprake zijn geweest van gemeenteraadsverkiezingen dan was de Groninger SP van zeven naar negen zetels gegroeid. Opvallend is dat in plaatsen waar de SP, net als in Groningen, in het college deelneemt de score goed is. Nijmegen, Pekela, Haarlem, Heerlen en Eindhoven behalen eveneens een resultaat boven het landelijke gemiddelde. In Nijmegen en Heerlen is de SP zelfs de grootste partij.

Rosita van Gijlswijk behaalt 1.311 voorkeurstemmen in de stad. Daarmee krijgt zij na Jan Marijnissen en de eerste vrouw op de SP-lijst, Agnes Kant, de meeste stemmen van de SP stemmende stadjers. Het beste Groningse resultaat boekt de SP, met ruim 36 procent, in de Oosterpark in stemlokaal 24 in het Treslinghuis.