SP verdeelt klinkende munten

17 november 2006

SP verdeelt klinkende munten

Zaterdagmiddag komt Sinterklaas aan in Nederland. Het feest waarbij eerlijk delen centraal staat is aanstaande. De SP neemt daar zaterdag alvast een voorschot op. De partij deelt klinkende chocolademunten uit om zo duidelijk te maken dat zij het geld na 22 november wil herverdelen.

De campagne is in volle gang en de SP staat goed in de peilingen. Dat betekent echter niet dat de SP gas terug neemt. “Die peilingen moeten ook waar gemaakt worden”, verteld afdelingsvoorzitter Manja Smits. “Daarom zijn wij tot en met 22 november veel op straat te vinden. Vandaag maken wij met het herverdelen van chocolademunten duidelijk waar wij voor staan. Centraal in ons programma staat dat armoede de wereld uit moet, te beginnen in Nederland. De intocht van Sinterklaas is een prima gelegenheid om daar de aandacht op te vestigen. Het Sinterklaasfeest is immers het feest waarbij eerlijk delen centraal staat, net als in ons programma.”

Na de verkiezingen moet het volgens de SP anders. “De armoede is in de afgelopen kabinetsperiode van Balkenende toegenomen. 400.000 kinderen groeien in Nederland in armoede op, dat moet en dat kan anders. De SP stelt voor het sociaal minimum met tien procent te verhogen en de kinderbijslag inkomensafhankelijk te maken. Ook van de oneerlijke No-claim in de zorg, waarbij ziek betaald voor gezond, willen wij af. Wij willen een beter Nederland voor hetzelfde geld”, aldus Smits.