SP wil snelle invoering aardgasbus

4 december 2006

SP wil snelle invoering aardgasbus

De SP raadsleden Michel Marion en Tanja Kiriënko hebben de wethouder vragen gesteld over de stand van zaken wat betreft de aanschaf van aardgasbussen door Arriva. Dit voornemen om over te schakelen op duurzame brandstof ligt al sinds 2004 op de plank maar tot de dag van vandaag zijn de bussen er nog steeds niet. De SP zou de milieuvriendelijke bussen het liefst zo snel mogelijk zien rijden.

Arriva busSP-raadslid Tanja Kiriënko: “In 2004 werd in de Luchtnota gesproken over aanschaf van aardgasbussen van Arriva. Nu, ruim twee jaar later, rijden de aardgasbussen nog steeds niet door de stad.” In de commissie van Beheer en Verkeer van september antwoordde de wethouder op de vraag wanneer de bussen gaan rijden "dat men er nog niet uit is". Uit navraag door de SP bij Arriva en bij de gemeentelijke dienst bleek echter dat de gemeente, het OV-bureau en Arriva niet voor de huidige aanbestedingsperiode tot een overeenkomst zijn gekomen en dat deze er de komende twee jaar ook niet gaat komen. De SP wil van het college weten of dit juist is.

Dat de aanschaf van de aardgasbussen op zijn vroegst over twee jaar kan plaatsvinden, als dit als dwingende milieueis wordt opgenomen in de concessie met de volgende vervoerder, is volgens Kiriënko merkwaardig. “In de begroting van 2007 staat wel het voornemen om de luchtverontreiniging aan te pakken door onder andere de inzet van schonere bussen. Het liefst hebben wij de milieuvriendelijk bussen de komende twee jaar al. In een nieuwe aanbesteding moet de gemeente de invoering van de aardgasbus in de stad in ieder geval tot inzet maken.”