‘Van Gijlswijk echte volksvertegenwoordiger’

21 december 2006

‘Van Gijlswijk echte volksvertegenwoordiger’

De Groningse gemeenteraad nam gisteren afscheid van SP-raadslid Rosita van Gijkswijk die onlangs geïnstalleerd is als lid van de Tweede Kamer. Onder de kop ‘Veel lof voor vertrekkende Van Gijlswijk’ deed de site van de gemeente er kort verslag van. We nemen de tekst graag over.

Rosita van Gijlswijk‘Hardwerkend en een antibureaucraat, zo werd Van Gijlswijk tijdens haar afscheid omschreven. Burgemeester Wallage zei in zijn toespraak dat hij vindt dat Rosita de ‘eretitel volksvertegenwoordiger’ verdient, om hoe ze altijd de democratie heeft gediend. “Ze ging bij de mensen langs, maakte van haar hart geen moordkuil en voelde zich altijd verantwoordelijk voor het reilen en zeilen in de raad”, aldus Wallage. De burgemeester riep Van Gijlswijk op om in de Tweede Kamer vooral zichzelf te blijven.Rosita van Gijlswijk Ook gaf hij haar mee dat hij uit eigen ervaring weet, dat het helemaal niet erg is om ooit uit Den Haag terug te komen naar Groningen. Ook Jan Evenhuis, de nestor van de raad, was vol lof over het SP-gemeenteraadslid. Rosita Van Gijlswijk was fractievoorzittervan de SP in de gemeenteraad van Groningen en zat sinds 1999 in de gemeenteraad. Haar opvolger in de raad is Agnes Schlebusch. Zij werd gisteren door de gemeenteraad geïnstalleerd. De SP-fractie koos al eerder fractielid Jasper Schaaf als nieuwe fractievoorzitter.’

Verslag afscheid op weblog Rosita van Gijlswijk