“31,25 miljoen is voor ons de grens”

28 maart 2007

“31,25 miljoen is voor ons de grens”

Vandaag besloot de gemeenteraad definitief over het te bouwen Forumontwerp. De raad volgde de Groninger bevolking in haar keuze voor het ontwerp van NL Architects. Ook de SP volgde de 21.000 mensen die hun stem uitbrachten en koos voor NL Architects. Wel had de SP nog enkele kritische vragen over de financiering van het forumgebouw.

Eelco EikenaarIn juni 2005 stemden de Stadjers in een referendum voor de bouw van het Groninger Forum. De SP was tegenstander van de komst van een Groninger Forum maar respecteerde de keuze van de bevolking. In de toen voorgelegde plannen voor het Forum stond wel een grens aan de gelden die de gemeente bij zou dragen: 31,25 miljoen Euro. De SP houdt sterk aan die grens vast. SP-raadslid Eelco Eikenaar daarover: “31,25 miljoen Euro is voor ons echt de grens alles wat het Forum meer gaat kosten moet van andere financiers komen. Dat heb ik de wethouder voorgehouden. Ook heb ik het College van B&W gevraagd wat er wat hen betreft gebeurt als er niet voldoende externe financiers worden gevonden. Gaat het Groninger Forum dan niet door? Wordt het Forum dan gestript? Wij willen in ieder geval goed op de hoogte worden gehouden over te maken kosten en hoe het staat met de binnengehaalde financiers.”

Dossier Grote Markt