"De aandacht in de dienst is te weinig gericht is op transparantie"

24 mei 2007

"De aandacht in de dienst is te weinig gericht is op transparantie"

Jasper SchaafEr moeten krachtige maatregelen worden genomen om te voorkomen dat een kredietoverschrijding zoals die bij het Europapark het geval is ooit nog voorkomt. Dat was de inzet van de SP gisteren bij het debat in de raad over deze overschrijding. “Voor die kredietoverschrijding van 14,3 miljoen Euro had ettelijke keren een krediet door de raad beschikbaar moeten worden gesteld, dat is niet gebeurd. De raad is er niet alleen om ingelicht te worden. De raad moet besluiten nemen en hiertoe moet door het college adequaat worden gehandeld, en in de voorbereiding dus ook door de dienst RO/EZ” aldus SP-fractievoorzitter Jasper Schaaf.

Schaaf: “De conclusies zijn niet mis, de aandacht in de dienst is te weinig gericht is op transparantie. Op essentiële punten voldoet de organisatie niet aan de eisen voor goed openbaar bestuur ook de bedrijfscultuur en het daarbij behorende gedrag niet in orde is. Dat is managementstaal voor crisis, dus zal er veel moeten gebeuren. Een verandering is dus onontbeerlijk” Om dat voor elkaar te krijgen wil de SP een extern onderzoek naar de dienst RO/EZ. Schaaf: “Dat betekent een extern onderzoek naar het verleden, maar ons vooral ook richten op het handelen in de toekomst. Daartoe zal de raad voorwaarden moeten stellen aan het onderzoek en bovendien zijn handen vrij moeten houden om het eindresultaat goed te beoordelen. Blijkt dat resultaat niet voldoende te zijn naar het oordeel van de raad dan kan de raad zelf aanvullend onderzoek doen of laten doen.” De SP ziet weinig in louter terugkijken en wil geen twee losstaande aparte onderzoeken zoals een aantal partijen voorstelden. Wat de SP betreft moet het externe onderzoek er snel komen zodat er op korte termijn maatregelen genomen kunnen worden binnen de dienst RO/EZ.

Een motie van wantrouwen van VVD, Stadspartij, D’66 en CDA ondersteunde de SP net als Student en Stad, Christen Unie, GroenLinks en de PvdA niet. De SP wil een cultuurverandering binnen de dienst en dat bereik je nu niet door een wethouder weg te sturen. Schaaf: "De partijen die de motie van wantrouwen indienen zijn hier van meet af aan op uit geweest. Zij willen de brief van het linkse college niet goed lezen. Daarin staan maatregelen genoemd die nog verder gaan dan wat deze oppositiepartijen willen." Wethouder De Vries moet nu hard aan de slag om binnen de dienst RO/EZ een cultuurverandering te bewerkstelligen. Opvallend was de bijdrage van VVD-fractievoorzitter Betty de Boer die sprak van een gênant debat omdat er over de rol van ambtenaren werd gesproken, iets waar zij nota bene naar hartelust aan meedeed.

“Voor die 14,3 miljoen had ettelijke keren een krediet door de raad beschikbaar moeten worden gesteld”
Dossier Jasper Schaaf