"Zweeftrein kost Noorden nu alsnog geld"

29 november 2007

"Zweeftrein kost Noorden nu alsnog geld"

Eigenlijk wisten we het al heel lang, de zuiderzeelijn komt er niet. Het idee van de te dure en vervuilende zweeftrein was vorig jaar al van tafel. Nu gebeurt datzelfde met een hoogwaardige treinverbinding en wordt het Noorden afgescheept met een afkoopplan. De SP is altijd voor een goede verbinding tussen het Westen en het Noorden geweest maar heeft de zweeftrein en de HSL altijd te duur en onrealistisch gevonden. Was het niet veel verstandiger geweest om meteen in te zetten op realistische ideeën in plaats van eindeloos te lobbyen voor een te dure onrendabele zweeftrein? SP-fractievoorzitter Jasper Schaaf vindt van wel.

Volgens Schaaf is het altijd duidelijk geweest dat de openbaar vervoerverbinding tussen het Noorden en het Westen verbeterd moest worden: “Uitgangspunt daarbij was daarbij voor de SP dat het Rijk de kosten moest betalen. Het moest daarbij om openbaar vervoer voor iedereen gaan, dus geen zweeftrein of een peperdure hogesnelheidslijn. Wat ons betreft waren er twee mogelijkheden: De Hanzelijn tussen Zwolle en Lelystad aanleggen of de Zuiderzeelijn als gewone intercity. Was dat de inzet geweest van het Noorden dan was de aanleg al begonnen, daar ben ik van overtuigd. Nu heeft het Noorden al haar geld, tijd en energie gestoken in te dure en zweverige plannen waarvan vooraf al vaststond dat het niet realistisch was, verspilde moeite.” Nu krijgt het Noorden twee miljard Euro voor versterking van het Noorden maar moet daar zelf flink geld bij leggen. “Het Noorden heeft recht op dat geld. Probleem is dat we flink moeten bijplussen om het te krijgen. De zweeftrein was echter zo duur dat deze zonder geld uit het Noorden direct van de baan was geweest. Dus beloofde het Noorden tientallen miljoenen. Daarmee hebben we onze onderhandelingspositie weggegeven voor een onrealistisch plan. Zonde, de Zweeftrein kost ons nu dus alsnog geld.”

Kabinet laat Noorden zitten, SP blijft pleiten voor Zuiderzeelijn
Dossier Jasper Schaaf