Groninger Armoedepact is een succes

7 januari 2008

Groninger Armoedepact is een succes

Het Groninger Armoedepact is een succes. Talrijke activiteiten zijn opgezet sinds het pact enkele maanden geleden werd ondertekend. Een eetvoorziening voor oudere en kwetsbare mensen in de Schilderswijk. Kleding en een computerlokaal voor cursussen bij de Voedselbank aan de Oosterhamrikkade. Een warme maaltijdvoorziening voor honderdvijftig dak- en thuislozen in de stad.

Meer dan vijfenveertig organisaties en instellingen in de stad sloegen vorig jaar de handen ineen om de armoede in de stad te bestrijden. Samen tekenden ze op 6 september 2007 in de Remonstrantse Kerk het Armoedepact. Al deze organisaties, waaronder de FNV, de kerken, welzijnsorganisaties, woningbouwcorporaties en enkele sportverenigingen, nemen maatregelen voor de kwetsbare groepen in de stad.

Peter Verschuren“Om stille armoede en het niet-gebruik van regelingen tegen te gaan onderzoeken we bijvoorbeeld met het FNV, de Samenwerkende Ouderenorganisaties Groningen en de MJD welke activiteiten we moeten ondernemen om mensen nog beter te kunnen ondersteunen bij het invullen van formulieren. Hierbij willen we de Belastingdienst ook betrekken”, vertelt SP-wethouder Peter Verschuren van Sociale Zaken. “Mijn uitgangspunt is dat iedereen moet krijgen waar hij recht op heeft. Onwetendheid mag niet leiden tot armoede.”

De stichting Humanitas heeft een extra thuiscoördinator aangesteld voor het project ‘Thuisadministratie’. Dit project – dat werkt met vrijwilligers – ondersteunt mensen bij hun financiële administratie en geeft adviezen. De gemeente Groningen stelt hiervoor de komende twee jaar vijftigduizend euro per jaar beschikbaar.

SP-wethouder Peter Verschuren geeft uitleg op OogTV

Dossier werk en inkomen