Gemeente gaat woningcorporatie IN aanpakken

10 april 2008

Gemeente gaat woningcorporatie IN aanpakken

Op aandringen van SP-raadslid Eelco Eikenaar stelt het college een harde termijn aan woningcorporatie IN waarop de ventilatie in het wooncomplex Akkerstraat-Paralelweg aan het bouwbesluit moet voldoen. Deze toezegging werd gisteren gedaan in de raadscommissie Ruimte en Wonen waar op verzoek van de SP over de ventilatieproblemen in het complex werd gedebatteerd. Bewoners klagen over hoofdpijn, astma en vermoeidheid als gevolg van een slecht functionerend balansventilatiesysteem. Uiterlijk 1 augustus 2008 moet de ventilatie daar op orde zijn.

Eelco EikenaarEikenaar: “Al twintig jaar klagen bewoners van het complex bij de verhuurder IN. In die twintig jaar zijn hun problemen nooit serieus genomen door de corporatie, een kwalijke zaak.” Het raadslid is blij dat het college gisteren in het debat een harde termijn heeft gesteld waarop de woningen aan het bouwbesluit moeten voldoen. Wel is Eikenaar van mening dat het rijkelijk lang heeft geduurd voordat de gemeente overgaat tot handhaving: “Eindelijk wordt er een harde termijn gesteld, de bewoners hebben meer dan twee jaar geleden aangeklopt bij de gemeente. IN is in die periode nooit gedwongen om de woning aan het bouwbesluit te laten voldoen. Dat gebeurt nu pas, na media-aandacht en aandringen van de SP.”

Uitzending Zembla over balansventilatie
Debat over balansventilatie op verzoek van SP
SP: Balansventilatie Akkerstraat functioneert slecht
SP: Ventilatiesysteem Akkerstraat moet binnen half jaar voldoen