h

SP: Tram mag niet ten koste gaan van buslijnen

3 maart 2009

SP: Tram mag niet ten koste gaan van buslijnen

De SP vindt dat de tram niet ten koste mag gaan van het bestaande openbaar vervoer. Nu dreigt dat wel te gebeuren met het uitkleden van de routes van een aantal buslijnen. Dat mag volgens SP-raadslid Michel Marion niet gebeuren. De tram is juist bedoeld als een verbetering van het openbaar vervoer.

Voor de SP is het bijvoorbeeld een fors probleem dat de lijnen 3 en 6 naar Lewenborg en Beijum verlegd worden en dat een flink aantal haltes van lijn 5 geschrapt gaan worden. Het plan is dat de tram in Paddepoel niet zal stoppen op de Zonnelaan. Marion: “Bij de aanleg van de tram stellen wij als belangrijke voorwaarde dat het fijnmazige vervoersnetwerk overeind blijft. Daar passen deze verslechteringen wat ons betreft niet in, daarom moeten ze van tafel”.

 

Michel Marion: "Reizigers moeten honderden meters extra lopen. Vooral voor ouderen is dat een probleem."

“Buslijn 3 naar Lewenborg en lijn 6 naar Beijum doen in de plannen de Grote Markt niet meer aan. Dat kan tijdens de bouwfase van de tram misschien niet anders, maar daarna moeten deze lijnen worden hersteld tot een tweede tramlijn naar Kardinge is aangelegd. Mensen moeten vanuit Lewenborg en Beijum de Grote Markt met het openbaar vervoer rechtstreeks kunnen bereiken.”

Lijn 5 zal in de plannen de Hortusbuurt en een groot gedeelte van de Oranjewijk niet meer aandoen. Onacceptabel volgens het SP-raadslid: “Reizigers moeten honderden meters extra lopen. Vooral voor ouderen is dat een probleem. Datzelfde geldt voor de Zonnelaan. Daar zal de tram, zoals het er nu uitziet, niet stoppen. Juist daar wonen veel ouderen die afhankelijk zijn van goed openbaar vervoer.”

Over de financiering van de tram bestaat volgens de SP nog te veel onzekerheid. SP’er Marion: “De verkoop van de Essent-aandelen wordt als mogelijke bron van inkomsten genoemd. Of de verkoop van die aandelen doorgaat is nog maar de vraag. Wij zijn in ieder geval tegen verkoop en de fractie van GroenLinks ook. Voordat de SP een definitieve beslissing neemt over de tram zal de financiering helder moeten zijn.”

 

Dossier Openbaar Vervoer
Dossier van Michel Marion

 

U bent hier