Groot alarm tegen agressie

7 april 2009

Groot alarm tegen agressie

De vakbond sloeg op 6 april alarm over toenemende agressie tegen werknemers van bijvoorbeeld hulpdiensten en in het openbaar vervoer. De SP afdeling Groningen was erbij, SP-wethouder Peter Verschuren sprak de aanwezigen toe.

Agressie en geweld tegen hulp- en dienstverleners is schandalig en het is noodzakelijk om daar massaal bij stil te staan en aan te dringen op maatregelen die de werkplek veiliger maken. Maar laten we daarnaast vooral ook naar de oorzaken kijken. De jarenlange verheerlijking van marktwerking en individualisering heeft diepe sporen getrokken in de samenleving. De publieke sector is verwaarloosd en verstoten door de overheid. Aan die ontwikkeling moet een einde komen. Bussen, ziekenhuizen en Werkpleinen moeten geen vestingen worden vol beveiligers.

In deel van de oorzaak van het toenemende geweld is te vinden in de marktwerking. Het systeem van aanbesteden zorgt ervoor dat er wordt gesneden op allerlei vitale functies, zoals veiligheidsmensen en interne communicatiemedewerkers. De huidige crisis rekent volgens de SP genadeloos af met het idee dat alle heil van de marktwerking komt. Nu is de tijd om dat besef te gebruiken voor een revival van het publieke domein, en van de waarden die daarbij horen: minder bonussen en meer gemeenschapszin. Minder verzakelijking en meer menselijke maat.

Sta stil bij agressie en geweld, sta stil bij de teloorgang van de publieke sector!

Meer weten? Kijk op: www.eennieuwekoersvoornederland.nl

Solidair