Forum: SP respecteert referendum

3 juni 2009

Forum: SP respecteert referendum

Woensdagavond werd er in de commissie Ruimte en Wonen gesproken over het Groninger Forum. De SP was één van de trekkers van de nee-campagne tijdens het referendum in 2005. Dat referendum werd verloren, de bevolking stemde voor de bouw van het Forum. Die keuze respecteert de SP.

Eelco Eikenaar: "Wij voerden ten tijden van het referendum campagne tegen de bouw van het Forum. Dat verloren wij."

Eikenaar: “Wij voerden ten tijden van het referendum campagne tegen de bouw van het Forum. Dat verloren wij. Daarna hebben wij ons altijd een sportief verliezer getoond. Zo hoort het ook. Wanneer de burger heeft gesproken moet je je bij hun keuze neerleggen.”

“De ontwikkelingen en beslissingen die volgden zijn gebaseerd op de in het referendum vastgestelde startnotitie. Ze voldoen er stuk voor stuk aan. Hoogte, grote en functie van het gebouw, het is er allemaal in lijn met de startnotitie die in het referendum van 2005 werd vastgesteld. Datzelfde is ook het geval wat betreft de kosten.”

Het is volgens Eikenaar nu tijd om kleur te bekennen: “Dit plan was niet onze keuze maar we moeten sportief meewerken. Het is ook aan ons, tegenstanders, die het referendum verloren om een democratisch besluit uit te voeren. De partijen die in 2005 enthousiast campagne voerden voor de bouw van het Forum maar vooral de bevolking krijgen, terecht, hun zin.”

Woordvoering SP in de commissie Ruimte en Wonen
Dossier van Eikenaar