SP: ‘Huurders mogen niet opdraaien voor onderhoud openbaar groen’

28 september 2009

SP: ‘Huurders mogen niet opdraaien voor onderhoud openbaar groen’

Sinds enkele jaren zijn een aantal huurders van Lefier verwikkeld in een meningsverschil met de woningbouwcorporatie over het onderhoud van stukken openbaar groen rond hun woningen. Lefier heeft deze stukken groen, die in bezit zijn van de gemeente, in beheer en berekent de kosten van het onderhoud door aan haar huurders. De SP vindt het niet juist dat huurders meebetalen aan het onderhoud van openbaar groen en heeft vragen gesteld aan het college van Burgemeester en Wethouders.

SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar: “In feite betekent dit dat het onderhoud van stukken gemeentegrond door huurders van Lefier, vaak niet de meest draagkrachtige burgers, wordt betaald. Bovendien lijkt het erop dat er meer woningcorporaties zijn die gemeentegrond beheren en de onderhoudskosten doorberekenen aan hun huurders. De SP-fractie vindt het onjuist dat de gemeente hieraan meewerkt.”

Eelco Eikenaar: "Deze huurders betalen nu dubbel voor het onderhoud van het groen, namelijk via de servicekosten aan de corporatie en via de lokale belastingen aan de gemeente."

Hoe groot de schaal is waarop dit gebeurd dat is niet duidelijk. Eikenaar wil daarom van het college weten om welke stukken gemeentegrond het gaat. Ook wil de SP van het college weten of zij het met de SP-fractie eens is dat de gemeente er niet aan zou moeten meewerken dat corporaties onderhoud van gemeentegrond aan individuele huurders doorberekend. “Deze huurders betalen nu dubbel voor het onderhoud van het groen, namelijk via de servicekosten aan de corporatie en via de lokale belastingen aan de gemeente. Dat is één keer te veel en wat ons betreft moet dat gestopt worden”, aldus Eikenaar.

De vragen
Dossier Wonen
Dossier van Eikenaar
Wantoestanden die we moeten aanpakken? Meld ze!