SP tegen invoering van 'shared space'

22 september 2009

SP tegen invoering van 'shared space'

Shared space is een verkeersinrichtingsconcept waarbij belijningen, zebrapaden, stoplichten en hoogteverschillen ontbreken. Zoals de naam al zegt; alle verkeersdeelnemers, voetganger of auto, delen dezelfde ruimte. Door deze onoverzichtelijke situatie zou iedereen juist weer meer rekening met elkaar gaan houden en wordt de verkeersveiligheid verbeterd. De SP is het niet eens met deze beredenatie.

Tanja Kirienko: "Was het maar zo dat iedereen rekening met elkaar hield in het verkeer."

‘Was het maar zo dat iedereen rekening met elkaar hield in het verkeer. Het beeld is te veel gebaseerd op een ideaal’, aldus raadslid Tanja Kiriënko, ‘Wij zijn bang dat er nog meer het recht van de sterkste gaat gelden, zowel van de fietser en voetganger ten opzichte van de auto, maar al helemaal voor de inmobiele groepen als ouderen, blinden, gehandicapten en kinderen.’

Shared space komt voor op een doorgaande weg in het centrum van Haren. Voor Groningen behoren verschillende kruispunten als De Zonnelaan bij het Winkelcentrum Paddepoel, De Westerhaven/A-weg (bij het Stripmuseum), De kruising Herestraat-Gedempte Zuiderdiep, het Hereplein en De Floresstraat/Floresplein tot de opties. Uit de afgelopen comissievergadering bleek een meerderheid voor een pilot bij de verlengde Hereweg bij het winkelcentrum. De Nederlandse Vereniging van Blinden en Slechtzienden was aanwezig en sprak zich uitdrukkelijk uit tegen Shared Space.

Dossier van Kirienko