Voorstel SP aangenomen; Nieuwe regels voor kamerbemiddelaars

1 oktober 2009

Voorstel SP aangenomen; Nieuwe regels voor kamerbemiddelaars

Er komen nieuwe regels voor kamer- en woningbemiddelaars. Deze bemiddelaars vragen honderden euro’s voor het zoeken van een woning voor huurders. Er is sprake van vage kosten waarvoor weinig wordt gedaan. Veel huurders klaagden bij de SP. De huidige regels zijn verouderd, het College van Burgemeester en Wethouders wilde definitief van de regels af. Dat gaat door een motie van de SP niet door.

“Woningverhuur is een aparte tak van sport en wij zijn een organisatie die niet alleen onze eigen belangen wil behartigen, maar juist die van de verhuurder en de toekomstige huurder.” Deze tekst staat te lezen op de website van een kamerbemiddelaar in deze stad. Mooie woorden maar ze zijn volgens de SP in de praktijk niets waard. SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar: “De huurder die een kamer vond via deze bemiddelaar was namelijk honderden euro’s kwijt. Jammer dat dit de woningzoekende niet van ter voren was verteld. De huurder tekende toch maar het contract, want woonruimte was hard nodig.”

Eelco Eikenaar: "Het sleutelgeld dat de bemiddelaar, geheel tegen de regels in vroeg, zou de huurder wel weer terug krijgen. Moest hij wel een jaar in de kamer blijven wonen."

Contract getekend maar de kamer kreeg hij niet. Die bleek toch niet vrij te komen. Eikenaar: “Toen de woningzoekende zich daarover beklaagde bij de verhuurder kreeg hij te horen van de bemiddelaar dat hij ‘niet de persoon was om problemen mee te maken.’ De bemiddelaar zei het zelf al, ‘woningverhuur is een aparte tak van sport.’ Uiteindelijk kreeg de woningzoekende een kamer. Het sleutelgeld dat de bemiddelaar, geheel tegen de regels in vroeg, zou de huurder wel weer terug krijgen. Moest hij wel een jaar in de kamer blijven wonen. Idioot natuurlijk.”

Kortom, er is veel mis in de kamerbemiddelings-branche. Eikenaar: “Het heeft veel weg van een uit de hand gelopen voetbalwedstrijd, waar vliegende tackles en elleboogstoten aan de orde van de dag zijn. Een goed stel regels en een strenge scheidsrechter zijn hard nodig.” De SP diende een motie waarin het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om een nieuw stel regels op te stellen. Die motie werd door bijna de gehele raad gesteund. Alleen de VVD zag niets in het aanpakken van deze misstanden. Eikenaar: “In de ogen van de VVD zijn deze misstanden namelijk keuzevrijheid. Ik moet zelf de eerste woningzoekende nog ontmoeten die honderden euro’s kwijt is om daarna tevreden vast te stellen dat het om keuzevrijheid gaat.”

Raad steunt SP in pleidooi tegen malafide kamerbemiddeling
Dossier van Eikenaar
Dossier Wonen