Een rode loper en taart met klapzoenen

1 december 2009

Een rode loper en taart met klapzoenen

“Voor de SP is het hebben van een hulpdienst en het direct helpen van mensen net zo logisch als het hebben van stoelen en tafels op ons pand. Maar het is natuurlijk erg bijzonder dat onze mensen zich vaak elke dag, en soms ’s nachts, inzetten om anderen te helpen. Daar willen we vanavond eens goed bij stil staan.” Met deze woorden opende afdelingsvoorzitter Sandra Beckerman gisteren een feestje dat de SP Groningen organiseerde om het 30 jarig bestaan van haar hulpdienst te vieren.

De vrijwilligers van de SP hulpdienst helpen elk jaar vele mensen met bijvoorbeeld het invullen van belastingformulieren, toeslagenformulieren, of bij problemen met uitkeringsinstantie of verhuurder. Peter Verschuren, nu wethouder voor de SP maar ook één van de oprichters van de hulpdienst, roemde de inzet van de vrijwilligers: “Het beginnen van een hulpdienst is niet zo moeilijk, je plaatst gewoon een advertentie elke zaterdag spreekuur. Het 30 jaar lang blijven doen is een heel ander verhaal. Het is een enorme klus om elk jaar weer meer dan 1000 mensen te helpen.”

Over het 30 jarig bestaan van de SP hulpdienst is een boekje gemaakt: “Een taart met klapzoenen” Peter Verschuren reikte het eerste exemplaar uit aan Gré Imbos. Gré is bekend uit de Oosterparkwijk en van het tv programma “heel gewoon Cathy en Gré”, net als de hulpdienst heel gewoon maar toch heel bijzonder. Ook de aanwezige (oud-)vrijwilligers, cliënten en andere geïnteresseerden kregen een exemplaar van het boekje.

Merel de Groot, bestuurslid van de rechtswinkel, en Arletta Dewnarain, sociaal raadslid van de stichting MJD, gingen in debat met Rosita van Gijlswijk, raadslid voor de SP in Groningen. De Groot en Dewnarain gaven aan dat de drie organisaties elkaar goed aanvullen. De MJD, een welzijnsorganisatie in Groningen en de rechtswinkel, een vrijwilligersorganisatie van de opleiding rechten van de rijksuniversiteit Groningen, bundelen hun krachten met vele andere organisaties clubs en instellingen in het armoedepact dat onder leiding van SP wethouder Peter Verschuren tot stand is gekomen. Dewnarain en de Groot roemden deze gezamenlijke aanpak om armoede te voorkomen en te bestrijden maar lieten ook een kritisch geluid horen. Dewnarain: “Wij merken dat problemen van mensen steeds complexer en ingewikkelder worden. Door nieuwe wetgeving raken onze cliënten ernstig in de verdrukking.” Van Gijlswijk gaf aan dat ze niet alleen met de hulpdienst problemen op wil lossen maar ook zal strijden voor een socialere wetgeving om problemen te voorkomen.”

Na het debatje volgde het belangrijkste deel van de avond; het in het zonnetje zetten van de vrijwilligers van de Hulpdienst. SP wethouder Jannie Visscher: “Het werk dat jullie doen is van onschatbare waarde voor de vele cliënten die jullie elke dag helpen, maar jullie zijn ook de oren en ogen voor de SP raadsleden en wethouder om te horen en zien wat er speelt in de stad. Jullie verdienen een rode loper.” Alle medewerkers kregen niet alleen een daverend applaus maar ook een echte rode loper: een bon voor een lunch bij eetcafé de rode loper in de stad.

Meer foto's zijn te vinden op flickr.com
Bekijk hier de reportage van StadjersTV
Boekje ‘Een taart met klapzoenen’
De Hulpdienst