SP: meer aandacht voor de zorgen aanwonenden van het tramtrace

17 januari 2010

SP: meer aandacht voor de zorgen aanwonenden van het tramtrace

‘De gemeente moet meer doen om de problemen weg te nemen die de mogelijke aanleg van de tram oplevert voor de mensen in Paddepoel en Selwerd’. Dat concludeert de SP na een groot aantal gesprekken met aanwonenden van het tracé van tramlijn 1.

De SP zette haar mening over de tram op papier in de brochure ‘Als het kan, dan graag’ en trok met folders en de brochure de wijken in. De SP is van mening dat de tram heel belangrijk voor Groningen kan zijn als middel om de stad in beweging te houden. Maar de partij heeft nog wel zorgen die eerst weggenomen moeten worden voordat ze definitief ‘ja’ zegt. En die zorgen worden in sterke mate gedeeld door de mensen in Selwerd en Paddepoel die langs het tracé wonen, zo bleek de afgelopen dagen. Fractievoorzitter Eelco Eikenaar: ‘We hebben veel zaken gehoord die de mensen echt hoog zitten: het verdwijnen van het groen en de parkeerplaatsen, het gebrek aan plaatsen waar je de trambaan kunt oversteken, zorgen over de verkeersveiligheid, enzovoort.’

Veel van die zorgen zijn volkomen begrijpelijk, meent Eikenaar. ‘En dat betekent volgens ons dat de gemeente en het trambureau aan de slag moeten om die zorgen weg te nemen. Concreet betekent dat onder andere een extra tramhalte aan de Zonnelaan, compensatie in de wijk voor het groen dat verdwijnt en voldoende parkeerplaatsen. De tram kan veel goeds betekenen voor de stad. Maar wat niet mag gebeuren, is dat de aanwonenden er onevenredig zwaar door in de problemen komen.’

De SP-brochure ‘Als het kan, dan graag’
Verkorte versie SP-brochure