Nog steeds geen regels voor kamerbemiddelaars

8 februari 2010

Nog steeds geen regels voor kamerbemiddelaars

SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar is ‘ronduit teleurgesteld’ in wethouder Frank de Vries (PvdA). De wethouder heeft zich niet aan zijn belofte gehouden regels op te stellen voor kamerbemiddelingsbureaus. Die kamerbemiddelingsbureaus berekenen vaak honderden euro’s aan vage kosten voor het bemiddelen naar een woning, de prestatie die daar tegenover staat is vaak minimaal.

Eelco Eikenaar: "Ik had wel meer verwacht dan het voornemen om een keurmerk in het leven te roepen."

In oktober vorig jaar diende de SP een motie in, waarin de partij de wethouder verzocht met nieuwe regels te komen zodat louche bemiddelaars aangepakt konden worden. In de motie stelde de SP onder andere voor het bedrag dat voor bemiddeling gevraagd mag worden te maximeren. De motie werd door een ruime meerderheid van de gemeenteraad aangenomen, alleen de VVD stemde tegen. Bovendien deed wethouder de Vries de belofte op korte termijn met een voorstel te komen. Eikenaar moet constateren dat daar tot nu toe ‘weinig van terecht is gekomen. Het enige dat er nu ligt is een voornemen om in de toekomst met een keurmerk te komen voor kamerbemiddelingsbureaus.’

Dat terwijl goede en strakke regelgeving volgens Eikenaar snel nodig is. ‘Klachten genoeg. Laatst nog een meisje dat ruim duizend euro kwijt was aan bemiddelingskosten. Daarbovenop moest ze ook nog bijna 250 euro betalen, alleen voor het opstellen van een contract. Of een klacht van iemand die, nadat er een wanprestatie is geleverd, zijn geld terug eist en te maken krijgt met agressie en intimidatie. En daarom maar een deel van het geld laat zitten.’

Woensdag bespreekt de commissie Ruimte en Wonen studentenhuisvesting. Eikenaar: ‘Ik had wel meer verwacht dan het voornemen om een keurmerk in het leven te roepen. Het lijkt me niet dat kamerbemiddelaars wakker liggen van zo’n keurmerk. Terwijl blijkt uit onderzoek van de gemeente naar studentenhuisvesting dat ruim 20% van de kamerzoekenden gebruik maakt van deze bemiddelingsbureaus. Genoeg reden om snel in actie te komen. Dat gevoel van urgentie ontbreekt bij de wethouder.’

Dossier Kamerverhuur