'Uitzicht op werk ontbreekt vaak'

8 februari 2010

'Uitzicht op werk ontbreekt vaak'

Twee jaar een gesubsidieerde baan en dan opnieuw werkloos. De SP is bang dat dat veel mensen overkomt die een zogenaamde Perspectief-Op-Werk-baan (POW-baan) hebben. ‘Voor de mensen die na twee jaar werk toch weer werkloos thuis komen zitten, is het verschrikkelijk zuur’, zegt Agnes Schlebusch. Namens de SP stelde zij daarom vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders.

Agnes Schlebusch: "Wij krijgen steeds vaker signalen dat mensen na die twee jaar toch weer gewoon in de uitkering komen."

Met de POW-regeling kunnen deelnemers twee jaar lang werkervaring opdoen. De gemeente subsidieert de banen. De bedoeling van de regeling is dat de deelnemers door die ervaring perspectief krijgen op blijvend werk. En dat perspectief ontbreekt nu te vaak denkt Agnes Schlebusch.

‘Wij krijgen steeds vaker signalen dat mensen na die twee jaar toch weer gewoon in de uitkering komen. Als dat inderdaad vaak gebeurt, doen we iets helemaal fout denk ik. Voor de deelnemers zelf is het een ramp. Vaak zijn ze helemaal opgebloeid in hun nieuwe omgeving en dan ineens zijn ze weer bij af.’

De SP heeft het College daarom vragen gesteld over het ontbrekende vervolg op een POW-baan. Hoeveel deelnemers worden na twee jaar toch weer gewoon werkloos en krijgen zij dan nog wel begeleiding of verdwijnen ze weer in de ‘bak’ bij de Sociale Dienst?

Dossier Werk en Inkomen
Dossier van Agnes Schlebusch