UMCG pakt valse brandmeldingen aan

6 februari 2010

UMCG pakt valse brandmeldingen aan

Het UMCG neemt maatregelen om het aantal valse brandmeldingen naar beneden te brengen. Dat antwoord het gemeentebestuur op vragen van de SP-raadslid Rosita van Gijlswijk. Aanleiding voor de vragen was een onderzoek van RTV Noord waaruit bleek dat in 2009 84 keer loos alarm was gegeven waardoor de brandweer voor niets moest uitrukken.

Oorzaak van de vele valse meldingen is het ontbreken van voldoende bedrijfshulpverleners. De brandweer rukt bij iedere melding uit, zonder dat eerst gecontroleerd wordt of er daadwerkelijke sprake is van brand. Het UMCG gaat nu nieuwe bedrijfshulpverleners opleiden die binnen enkele minuten na een brandalarm kunnen kijken of de melding terecht is.

Ook is het UMCG bezig met de vervanging van de brandmeldinstallatie. Dat zal naar verwachting de komende 1,5 tot 2 jaar nog in beslag nemen. Daarna zal het aantal loze alarmeringen volgens het college van Burgemeester en Wethouders aanzienlijk afnemen.

RTV Noord melde ook dat de brandweer 190 per jaar kosteloos mag uitrukken voor een vals alarm bij het UMCG. Het gemeentebestuur zegt dat een dergelijke afspraak niet bestaat. Omdat ‘niemand voor een brandmelding hoeft te betalen.’

De vragen en antwoorden
SP wil opheldering over vele valse brandmeldingen UMCG
Dossier Veiligheid