Voorstel Balkenendenorm aangenomen

18 februari 2010

Voorstel Balkenendenorm aangenomen

Gisteren nam de gehele Groninger gemeenteraad een voorstel van SP en PvdA over om in de subsidieverordening vast te leggen dat organisaties waarmee de gemeente een subsidierelatie aangaat geen salarissen uitbetaalt dat hoger ligt dan het salaris van minister-president Balkenende.

Rosita van Gijlswijk: “Ondanks groeiende maatschappelijke onvrede over het grote gegraai aan de top, blijken topinkomens een hardnekkig onkruid in Nederland."

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: “Ondanks groeiende maatschappelijke onvrede over het grote gegraai aan de top, blijken topinkomens een hardnekkig onkruid in Nederland. Neem bijvoorbeeld thuiszorgconcern Meavita, waaronder ook Thuiszorg Groningen viel. Dat keerde exorbitante salarissen en vertrekpremies uit. Met lede ogen ziet iedereen aan dat door dit soort instellingen en organisaties ten laste van de (gemeentelijke) overheid en uiteindelijk de belastingbetaler exorbitante salarissen, bonussen en vertrekpremies worden uitbetaald. We hebben nu bereikt dat dergelijke situaties zich niet meer voor zullen doen.”

De Balkenendenorm gaat gelden bij alle nieuwe subsidierelaties. Bij aanbestedingen zal de verkrijgende partij een gedragscode ondertekenen waarin zij bevestigt dat zij bij haar salarisbeleid de Balkenendenorm tot vaste leidraad neemt. Afwijking van de norm is alleen mogelijk bij een groot maatschappelijk belang.

Het college zal op korte termijn het voorstel uitwerken en daarbij mogelijk ook het gemeentelijk aanbestedingsbeleid aanscherpen.

Lees het voorstel
SP en PvdA: geen subsidie meer voor organisaties die meer betalen dan Balkenendenorm
Dossier van Rosita van Gijlswijk