SP in actie tegen uitbuiting van de postbodes

22 juli 2010

SP in actie tegen uitbuiting van de postbodes

Het grootste massa-ontslag sinds de mijnsluitingen dreigt. Van de TNT-directie moeten alle voltijdspostbezorgers eruit – 15.000 mensen. TNT maakt van echt werk pulpbanen. Iedereen moet in deeltijd en op stukloon. Ook worden TNT’ers geïntimideerd en onder druk gezet om zich koest te houden.

De SP-afdeling Groningen was vanochtend bij de TNT-postbodes om ze een hart onder de riem te steken. Bij verdeelcentra werden flyers uitgedeeld en gingen SP'ers in gesprek met postbodes die ontslagen dreigen te worden.

"We steunen de TNT’ers in hun strijd tegen deze wantoestanden. De SP is nooit voorstander geweest van de liberalisering van de postmarkt en nu dit leidt tot ontslagen, intimidatie en concurrentie op loon en arbeidsvoorwaarden zullen wij er alles aan doen om dit tegen te gaan". Aldus afdelingssecretaris Jimmy Dijk.

De SP stelt drie eisen om de wantoestanden in de post tegen te gaan:

Maak van het werk in de post geen pulpbaan;
Onmiddellijk einde aan de intimidatie op de werkvloer en een onafhankelijk onderzoek door de arbeidsinspectie;
Geen boterzachte CAO met postpiraten (Sandd, Select mail en VSP) die mensen minder dan het minimumloon betalen.