SP-voorstel uitgevoerd: banen voor werklozen bij aanbestedingen gemeente

28 juli 2010

SP-voorstel uitgevoerd: banen voor werklozen bij aanbestedingen gemeente

Het heeft even geduurd, maar nu is het geregeld. Een bedrijf dat een grote opdracht voor de gemeente Groningen aanneemt, is verplicht minstens vijf procent van de loonsom te besteden aan het inzetten van werklozen, jongeren met een leerwerkstage of mensen die aangewezen zijn op de sociale werkvoorziening. Hiermee is een initiatiefvoorstel van de SP-fractie uitgevoerd.

De regels gelden bij grote opdrachten in bijvoorbeeld de bouw of wegenaanleg, en bij de inkoop van diensten zoals schoonmaken. De verplichting is van kracht als met de opdracht meer dan een half miljoen gemoeid is of met de diensten meer dan een miljoen. Bemiddeling bij het vinden van de juiste kandidaten voor de werkzaamheden zal geboden worden via een nieuw op te richten MatchLoket bij de dienst SOZAWE. Na een eerste proefjaar zal bekeken worden of de regels verder aangescherpt kunnen worden.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk is blij met de regels. ‘Bij sommige opdrachten werkte de gemeente al met verplichte samenwerking met de sociale werkvoorziening, maar nu krijgen werkzoekenden een plaats bij alle grote aanbestedingen. Dat is een belangrijke winst in de strijd tegen langdurige werkloosheid.’