‘Harde strijd komt eraan om Nederland sociaal te houden’

25 september 2010

‘Harde strijd komt eraan om Nederland sociaal te houden’

‘We moeten ons bereiden op een harde strijd om Nederland nog een beetje sociaal te houden.’ Dat concludeerde Kamerlid Sadet Karabulut op de themabijeenkomst die de Groningse SP op 24 september organiseerde.

Karabulut ging in de bezuinigingen die op Prinsjesdag gepresenteerd zijn en op de afbraak die te verwachten zijn van het nieuwe kabinet. ‘Vooral de ouderen en gehandicapten zijn nu de dupe, hoewel het kabinet zegt dat iedereen mee betaalt. De klopt niet: de rijken en de mensen die de crisis veroorzaakt hebben worden ontzien. En de laatste voorstellen van het oude kabinet zijn nog maar een voorproefje van de tsunami van bezuinigingen die ons te wachten staat.’
Volgens Karabulut is de tijd van afwachten heel snel voorbij en zullen we al heel snel hard aan de bak moeten om Nederland sociaal te houden. ‘Als SP kunnen we in de strijd die onherroepelijk komt een belangrijke rol in spelen. We moeten samen met de vakbonden en met alle mogelijke andere organisaties de aanval inzetten.’
Een boeiende discussie volgde, waarin vanuit de zaal onder meer de dreigende verdere inperking van de gesubsidieerde banen en de 6000 euro die immigranten moeten gaan betalen voor hun inburgeringscursus aan de orde gesteld werden.