Luis in de pels van menig college

1 oktober 2010

Luis in de pels van menig college

Na ruim 18 jaar lidmaatschap van de gemeenteraad en vier jaar wethouder als Sociale Zaken nam Peter Verschuren (SP) in de raad van woensdag 29 september definitief afscheid van het gemeentebestuur. Verschuren mist de gedrevenheid en gretigheid om opnieuw een periode als raadslid vol te maken, zo zei hij in zijn afscheidsbrief.

Plaatsvervangend raadsvoorzitter Annie Postma noemde Verschuren een kleurrijk raadslid, een echte volksvertegenwoordiger en een ‘luis in de pels’ van menig college. “Je was een geweldig debater en wanneer jij in vorm was, dan sloeg de angst sommige wethouders om het hart. Maar hoe stevig je er ook in ging, die oppositie was altijd gebaseerd op inhoud en op inhoudelijke kritiek op het gemeentelijk beleid.”

Postma noemde het jarenlange raadslidmaatschap tevens een blijk van loyaliteit aan de stad, het bestuur van de stad en aan de SP. “Jarenlang dezelfde strijd voeren kan leiden tot cynisme, maar dat is bij jou nooit gebeurd”, aldus Postma.

In zijn afscheidsspeech bedankte Verschuren alle raadsleden, ambtenaren, collegeleden en burgers voor de samenwerking. Verder had hij voor verschillende partijen nog een wens in het verschiet: “Het college wens ik minder ambitie of meer geld en de raad wens ik meer politiek en meer botsing van visies”. Zijn eigen SP wenste hij een weegschaal toe. “Om een goede balans te vinden tussen de partij de die macht uitdaagt en tegelijkertijd een betrouwbare bestuurspartij is.”

Verschuren besloot zijn raadscarrière met een kort fragment van het nummer ‘My Way’ in de uitvoering van de Sex Pistols. De raad installeerde vervolgens Jimmy Dijk als zijn opvolger in de raad.