Mosquito Allendeplein geen oplossing voor overlast

19 oktober 2010

Mosquito Allendeplein geen oplossing voor overlast

Sinds enige tijd hangen er bij een flat aan het Allendeplein in de wijk Hoornse Meer twee zogenaamde mosquito’s. Bedoeld om overlastgevende jongeren te verjagen. Het geluid van de mosquito is voor diegene die het geluid ervan kan horen irritant en pijnlijk aan de oren. Maar het treft niet alleen diegene die de overlast veroorzaakt maar is hinderlijk voor iedereen die het geluid kan horen. Wat de SP betreft is de mosquito geen oplossing. De oplossing moet gezocht worden in beter toezicht en mogelijk een alcoholverbod.

Eelco Eikenaar: “Een mosquito is geen oplossing, het verplaatst enkel het probleem."

SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar heeft schriftelijke vragen gesteld. Hij wil dat het college van Burgemeester en Wethouders ervoor zorgt dat de mosquito’s worden verwijderd: ‘Wij willen beter toezicht en mogelijk een alcoholverbod. Een mosquito is geen oplossing, het verplaatst enkel het probleem. In 2008 stelde het college nog niets te zien in het gebruik van de mosquito, ik ga ervan uit dat dit nog zo is en dat het college ervoor zorgt dat de mosquito wordt verwijderd.’

Eikenaar stelt dat het gebruik van de mosquito in de gemeente Groningen niet mag: ‘In een richtlijn voor gemeentes die augustus 2010 is opgesteld door het Ministerie van Binnenlandse zaken staat dat het gebruik van de mosquito expliciet moet zijn opgenomen in de Algemeen Plaatselijke Verordening. In Groningen is dat niet het geval en doen we dat ook in de toekomst niet, daarmee is de mosquito illegaal.’

De vragen
Ervaar de mosquito zelf