'Rehwinkel overdrijft met digitale schandpaal’

20 oktober 2010

'Rehwinkel overdrijft met digitale schandpaal’

Afgelopen vrijdag vertelde burgemeester Rehwinkel voor de radio dat in overleg met de politie besloten is om de beelden van de overval op een juwelierszaak te tonen op een digitaal billboard aan het einde van de Herestraat. Volgens de SP slaat Rehwinkel hiermee een beetje door.

Doel van het tonen van beelden van de overval is volgens de burgemeester het doen van een beroep op het winkelend publiek om de daders zo snel mogelijk in de kraag te vatten. De burgemeester vindt het tonen van de beelden op een billboard gerechtvaardigd, want ‘als je je hieraan schuldig maakt dan loop je het risico dat we je op die manier aan de schandpaal nagelen’.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk vraagt zich af of de burgemeester niet een beetje overdrijft: ‘Natuurlijk moeten de daders zo snel mogelijk gepakt worden en mag daarvoor veel gedaan worden. Maar we maken ons zorgen over het beeld dat een groot digitaal billboard met beelden van overvallen geeft van onze stad. Een willekeurige bezoeker moet welhaast gaan denken dat Groningen een erg criminele stad is. Dat doet geen recht aan de realiteit en zal die bezoeker er wellicht toe brengen voortaan zijn inkopen maar in een andere plaats te gaan doen.’

De SP-fractie is ook teleurgesteld in het historisch besef van de burgemeester. ‘Een schandpaal had vroeger immers niet tot taak misdaden op te lossen, maar was onderdeel van de straf. En wij hebben in het Nederland van nu de goede gewoonte dat rechters over de straf gaan en niet burgemeesters’, aldus Van Gijlswijk.

Van Gijlswijk heeft vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Ze wil weten hoe het college denkt over het effect van een groot digitaal billboard met beelden van overvallers op het winkelend publiek en of het college het risico ziet dat mensen daardoor Groningen gaan zien als een criminele stad die ze beter kunnen mijden. Ook wil de SP-fractie weten in welke gevallen de burgemeester zijn digitale schandpaal wil inzetten.