‘Verkleining van Meerstad bewijst gelijk SP’

15 oktober 2010

‘Verkleining van Meerstad bewijst gelijk SP’

SP-fractievoorzitter Eelco Eikenaar reageert met instemming op het besluit van het Groningse gemeentebestuur om de nieuwe stadswijk Meerstad aanzienlijk kleiner te maken dan eerder besloten was. ‘Vanaf de eerste plannen voor Meerstad heeft de SP-fractie ervoor gepleit de wijk kleiner en compacter te bouwen. Vreemd genoeg gebeurde het omgekeerde: in de oorspronkelijke plannen was het gebied dat nu geschrapt wordt, het deel boven het Slochterdiep niet in de plannen opgenomen.’

De SP voerde samen met Comité Minder Meerstad actie en concludeerde in het raadsdebat rond de beslissing over de aanleg van de wijk, in juni 2005, dat de plannen veel te optimistisch en risicovol waren. Eikenaar: ‘Het idee voor Meerstad is ontwikkeld op de toppen van hoogconjunctuur rond 2000. Wij hebben steeds gepleit voor een kleinere wijk. En we krijgen nu gelijk. Wrang is wel, dat de misrekening van de plannenmakers heel veel geld kost. Ik vind dat de raad daarom dat de raad een stevig onderzoek moet doen naar de toenmalige besluiten over het gebied boven het Slochterdiep. Waarom is dat erbij gekomen, wat kost het dat het in de plannen opgenomen is geweest en welke lessen kunnen we eruit trekken?’

Eikenaar wil verder dat de woningcorporaties nauwer bij Meerstad betrokken worden. ‘Het is van groot financieel belang voor de gemeente dat het overgebleven deel van Meerstad wel snel van de grond komt. Ik heb weinig vertrouwen in de marktpartijen. Steun van de corporaties, eventueel ook van corporaties van buiten de stad zal hard nodig zijn. Dan kunnen we meteen het aandeel sociale huurwoningen in Meerstad omhoog brengen.’