'Geen bonnenverplichting Groningse toezichthouders!'

2 november 2010

'Geen bonnenverplichting Groningse toezichthouders!'

Volgend jaar komen de Groningse stadswachten, parkeerpolitie en milieu-inspecteurs samen te werken in een nieuwe organisatie: de vakdirectie Stadstoezicht. Voor de extra kosten met de reorganisatie gemoeid zijn, is een bijzondere oplossing gevonden: de handhavers moeten allemaal een halve bon per dag extra gaan uitschrijven.... En dat is de SP-fractie in het verkeerde keelgat geschoten.

Raadslid Rosita van Gijlswijk: 'Het opleggen van een bonnenquotum is een perverse prikkel. De toezichthouders moeten de stad schoner en veiliger maken. Het uitschrijven van bonnen is daarbij een middel, en mag geen doel worden. Of in een bepaalde situatie een bon uitgeschreven wordt, moet afhangen van het effect daarvan op de orde en veiligheid. Het is absurd dat bonnen uitgeschreven worden omdat er anders een tekort is op begroting van de vakdirectie Stadstoezicht. "

Van Gijlswijk verwacht dat burgemeester Rehwinkel dat standpunt kan delen. Van Gijlswijk: 'Eerder heeft de burgemeester laten weten dat de Groninger politie niet met een bonnenquotum werkt, omdat een bon alleen geschreven moet worden als dat er uit het oogpunt van openbare veiligheid toe doet. Ik neem aan dat hij dat ook vindt als het gaat over bonnen van de vakdirectie Stadstoezicht.'