'Gemeente moet werken onder minimumloon weigeren'

12 november 2010

'Gemeente moet werken onder minimumloon weigeren'

De SP-fractie heeft zich in de raadscommissie Werk en Inkomen uitgesproken tegen deelname van de gemeente Groningen aan een proef met 'loondispensatie'. Daarbij wordt het minimumloon afgeschaft voor mensen met een arbeidsbeperking. Het loon dat zij krijgen, hangt af van hun productiviteit en wordt aangevuld met een bijstandsuitkering. Dit is voor de SP onacceptabel.

Nu nog kunnen mensen met een arbeidsbeperking in de sociale werkvoorziening tot 130 procent van het minimumloon verdienen. In de proef kunnen werkgevers mensen ver onder het minimumloon in dienst nemen. SP-raadslid Jimmy Dijk is verbaasd over het gemak waarmee de andere fracties en wethouder Pastoor (PvdA) het minimumloon verkwanselen: 'Deze proef zet de deur voor werkgevers wagenwijd open voor verdere aanvallen op het minimumloon en betekent dat mensen met een arbeidsbeperking hun hele leven in armoede blijven, ook al werken ze zo hard als ze kunnen.'

Alleen de Stadspartij deelde de kritische opstelling van de SP. Dijk: 'Van partijen als de PvdA zou je verwachten dat zij verworvenheden zoals het minimumloon koesteren. Wethouder Pastoor is echter voorstander van het experiment. Haar argument is dat het goed is om in een proef te zien dat loondispensatie niet werkt. Ongelofelijk, als je dat vindt, moet je je gewoon niet aanmelden voor de proef.'