Gemeenteraad kiest voor lawaai, niet voor Stadjers

18 november 2010

Gemeenteraad kiest voor lawaai, niet voor Stadjers

Ondanks een vurig pleidooi van wethouder Visscher voor minder decibellen en vroegere eindtijden bleek het overgrote deel van gemeenteraad niet te vermurwen. Een meerderheid van de gemeenteraad kiest ervoor de geluidsoverlast niet te beperken. De SP stemde uiteindelijk tegen het voorstel “Feesten in Balans II” omdat de kern er na vele wijzigingen door de gemeenteraad uit was gehaald.

PvdA, GroenLinks, D’66, Student en Stad, Stadspartij, VVD en de Partij voor de Dieren hebben er voor gezorgd dat er buiten de binnenstad, inclusief de Ossenmarkt, er weer tot 85dB aan geluid geproduceerd mag worden. Ook hebben ze de eindtijden van muziek bij evenementen verlaat, van zondag tot en met woensdag niet tot elf uur ’s avonds maar tot twaalf uur ‘s nachts.

De SP heeft uiteindelijk tegen het voorstel gestemd. Door alle wijzigingen die aangebracht zijn door de andere partijen, kan de SP het niet meer eens zijn met de kern van het voorstel. SP-raadslid Ria Rademaker: “Wij hebben met pijn in het hart tegen gestemd, maar we zijn vooral ook erg teleurgesteld in de andere fracties in de raad. Uit een ongegronde angst om niet langer een bruisende stad te zijn, hebben zij voor lawaai en niet voor de bewoners van de stad gekozen. Alleen de SP, Christenunie en het CDA zijn opgekomen voor de rust van de Stadjers.”