Groningen in de bres voor sociale werkvoorziening

25 november 2010

Groningen in de bres voor sociale werkvoorziening

In de gemeenteraadsvergadering van 24 november heeft de SP-fractie een meerderheid gekregen voor haar protest tegen de plannen van het kabinet met de sociale werkvoorziening. Groningen gaat zich inspannen om het Rijk duidelijk te maken dat de ramkoers van het kabinet niet de weg is die de stad in wil slaan.

Het kabinet wil flink bezuinigen op de sociale werkvoorziening, waardoor volgens berekening van het Centraal Planbureau zo'n 30.000 banen verdwijnen tot 2015 en nog eens 30.000 in de jaren daarna.

SP-raadslid Rosita van Gijlswijk: 'Tegelijkertijd wordt er bezuinigd op de financiƫle middelen om mensen op weg naar werk te begeleiden en worden werkgevers niet verplicht om mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen. Slechts vijf procent van de mensen met een arbeidsbeperking maakt kans op een reguliere arbeidsplaats. De anderen zullen in een sociaal isolement komen en afhankelijk worden van een bijstandsuitkering, die de het kabinet ook fors wil verlagen'.

Met de SP vinden PvdA, GroenLinks, ChristenUnie en Stadspartij dat de landelijke bezuinigingen op de sociale werkvoorziening, het re-integratiebudget en de bijstand onaanvaardbaar zijn. De aangenomen SP-motie roept het college op er bij de regering aan te dringen dat ze afziet van de bezuinigingsplannen en hierbij samenwerking te zoeken met de landelijke organisaties van gemeenten, sociale diensten en sociale werkplaatsen.